Mezilidské vztahy a zdraví

Zajímavosti

Dožít se stovky?

Století lidé nejsou až takovou raritou. Vždyť jen v období mezi roky 1990 a 2000 vzrostl počet jedinců, kteří dosáhli hranice magické stovky, o 51 procent. Ani průměrná délka života v Česku není nijak nízká, podle statistických údajů z roku 2009 je to 77,1 let.

Výsledky studie z National Institute on Aging v USA ukázaly, že u žen zakulacených v oblasti pasu je o 20 procent vyšší riziko předčasného úmrtí. Ve věku kolem padesátky je obtížnější udržet si štíhlý pas, protože hormonální změny způsobují ukládání tuku právě uprostřed těla. Pokud měříte kolem pasu 89 cm a více (muži 101 cm a více), zaměřte se na následující kroky:

1. Zahrňte do svého cvičebního programu dvě až tři dvacetiminutové posilovací lekce týdně, díky kterým si udržíte svalovou hmotu a zrychlíte metabolismus.
2. Dopřejte si každý den porci omega-3 mastných kyselin (losos, vlašské ořechy nebo lněná semínka) a sedm porcí ovoce a zeleniny denně.
3. Snažte se, aby 25 procent vašeho denního příjmu kalorií pocházelo ze zdravých tuků, jako jsou mononenasycené mastné kyseliny, které chrání srdce a pomáhají uskladňovat méně tuku v okolí vašeho bříška.

Jen 25 g vlákniny denně stačí podle nizozemských vědců k tomu, abyste snížili riziko úmrtí na srdeční onemocnění o 17 procent. Vláknina pomáhá snižovat celkový a LDL (špatný) cholesterol, zvyšuje citlivost na inzulín a podporuje hubnutí.

Při vědecké studii odborníci ze St. Louis zjistili, že ženy a muži, kteří omezili denní příjem kalorií na 1 400 až 2 000 (asi o 25 procent méně než má běžná západní strava), doslova omládli. Jejich srdeční funkce byly stejné jako u lidí mladších o 15 let.

Zelený i černý čaj obsahuje koncentrované dávky katechinu, látky, která pomáhá krevním cévám a chrání srdce. Vědci ve své studii sledovali více než 40 tisíc japonských mužů a žen.

Vědci z Bostonu zjistili, že pití jedné normální nebo dietní coly každý den zdvojnásobuje riziko metabolického syndromu. Tato závažná choroba zahrnuje hned několik zdravotních stavů, jako je vysoký krevní tlak, zvýšení hladin inzulinu a nadbytek tuku okolo pasu. To jsou faktory, které přispívají k srdečním onemocněním a cukrovce.

Hroznové víno, borůvky a červené víno získávají svou sytou barvu z polyfenolů, což jsou látky, které snižují riziko srdečních onemocnění a podle nejnovějších výzkumů mohou také chránit proti Alzheimerově nemoci. Polyfenoly také pomáhají udržovat krevní cévy a tepny pružné a zdravé.

 

Zdroj: http://ona.idnes.cz/