Mezilidské vztahy a zdraví

Zajímavosti

Hrušky a zdraví

Hrušky mají podobně jako mnoho dalších druhů ovoce pozitivní vliv na naše zdraví. U nás se jich pěstuje mnoho druhů, ale často jsou - podobně jako jablka - neprávem opomíjené nebo nedoceňované. 

V kuchyni používáme hrušky převážně syrové, hodí se ale i pro konzervování, sušení, jako náplně do pečiva a pro další kuchyňské úpravy. Někteří s oblibou vyrábějí hruškové víno nebo mošt.  Nedoporučuje se konzumovat nezralé, hodně tvrdé plody: mnoha lidem mohou dlouho ležet v žaludku a způsobovat silné nadýmání. Obzvláště malým dětem bychom proto měli podávat výhradně jen dozrálé hrušky. Na rozdíl od jablek nejsou hrušky většinou vhodné pro delší skladování, protože se rychleji kazí. Hrušky obsahují více ovocného cukru než jablka a méně kyseliny ovocné. Hned po banánech obsadily 2. místo na pomyslné příčce obsahu ovocných cukrů ze všech druhů ovoce.

Hrušky jsou výborným ovocem pro ty, kdo milují sladké, ale nechtějí přibírat na váze - mají nízkou energetickou hodnotu a i díky svému obsahu vody (kolem 84 %) jsou vhodné pro redukční dietu.  Dobře dozrálé hrušky jsou snadno stravitelné a zdraví prospěšné.

Obsahují provitamin A, řadu vitamínů B, betakaroten a poměrně malé množství vitamínu C. Dále sodík, draslík, brom, fosfor, železo, zinek, jód a ovocné cukry. Ovocný cukr, který obsahují, nezpůsobuje na rozdíl od glukózy zvyšování hladiny inzulinu v krvi (které pak může být příčinou usazování tuku). Zdravá kombinace ovocného cukru a vlákniny ve formě rozpustného pektinu dobře působí na náš krevní cukr a pektiny navíc příznivě ovlivňují hladinu cholesterolu (brání kornatění cév).

Měly by být pravidelně zařazeny do jídelníčku lidí trpících vysokým krevním tlakem - podporují krevní oběh a činnost srdce. Tříslovina, kterou obsahují, podporuje trávení a prospívají podrážděnému žaludku a působí příznivě při žaludečních potížích.

Celkově posilují organismus, proto se doporučují hlavně starším lidem, těhotným ženám a pacientům v období rekonvalescence.

Podporují pohyb střev, jsou výborným prostředkem proti zácpě. Hrušky mají více zásaditých než kyselých minerálních látek - proto pozitivně působí na rovnováhu kyselin a zásad v těle. Brom obsažený v hruškách podle nejnovějších poznatků posiluje kosti.

 Hrušky mají pozitivní vliv na hladinu kyseliny močové - doporučují se při dně, revmatismu a artritidě. Léčivý je nejen plod, ale i list: zdravý prospěšný je například čaj, který se připravuje povařením listů hrušně a který přináší úlevu při potížích s močovými cestami. Připravuje se tak, že se listy povaří 2 minuty, scedí a podávají jako čaj. Odvar z hrušek - i sušených - se připravuje při zimnici.

Snad každý ví, že hrušky by se měly konzumovat i se slupkou, protože většina cenných látek se ukrývá bezprostředně pod ní. Hrušky by se také neměly kombinovat s mlékem, protože by pak mohly způsobit zažívací problémy.

 

Zdroj:    http://www.chytrazena.cz/