Digitalizace: diváci začali přicházet o programy

Praha - Důvod k naštvání mohou mít všichni, kteří si kvůli postupující digitalizaci televizního vysílání nakoupili set top boxy.

Cena vzrostla o 100 procent

Hlavní důvod našeho odchodu je v tom, že v průběhu přechodu z analogového na digitální vysílání se změnila pravidla hry,“ říká generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín.

V Česku jsou čtyři takzvané multiplexy, jejichž prostřednictvím televizní stanice vysílají. První dva slouží pro velké televize typu ČT, Novy či Primy. Ostatní dva jsou pro malé tematické televize, jakou je třeba Óčko, ale i zpravodajská televize Z1, televize s náboženským zaměřením TV Noe či Public TV.

Všechny tyto čtyři programy vysílají na Multiplexu 3 patřícímu společnosti CDG – Czech Digital Group. Ta podle Jiřího Balvína, i když pokrývala jen část území a dávala malým stanicím vybrat, kde budou vysílat, začala mít ambice zvětšit pokrytí na celou republiku a zároveň s tím výrazně zvedla ceny. Ty Óčko nebylo s to akceptovat.

„Na podzim loňského roku jsme byli postaveni před hotovou věc. Nárůst ceny byl o sto procent. Jelikož jsme byli největšími podporovateli digitálního vysílání v Česku, dlouho jsme odchod zvažovali. Nejde to ale jinak,“ uvedl Deníku Balvín s tím, že od začátku srpna bude Óčko dostupné jen na kabelové televizi, satelitu či internetu.

Ilustrační foto

Nejde jen o Óčko

Podle webu digizone.cz ale nejde jen o televizi Óčko. Ohroženy jsou i zbylé tři stanice. Server spekuluje o tom, že společnosti CDG budou peníze od Óčka citelně chybět a je otázkou, zda situaci ustojí. Pokud ne, dotklo by se to i zmiňovaných TV Noe, Public TV či zpravodajské Z1, která se již teď potýká s finančními problémy a musí kvůli tomu škrtat mezi svými pořady.

Podle dostupných informací by z obrazovky této stanice měly zmizet například publicistické pořady. Z1 tuto informaci nepotvrdila, ale ani nevyvrátila
„Důvodem všech probíhajících změn je snižování nákladů a záměr vytvořit přehledné vysílací schéma. Programové schéma představíme, až bude do detailů připraveno.“ uvedla asistentka managementu televize Daniela Sýkorová. Jak dále informovala, Z1 z Multiplexu 3 odejít nehodlá. A ani nemůže. Podle šéfredaktora zmiňovaného serveru digizone.cz Jana Potůčka by to byla sebevražda.

„Na pozemním vysílání je programů minimum a člověk se u ní (myšlena Z1) spíše zastaví. Proto je pozemní vysílání pro Z1 jedinou možností, jak přežít. Jde však o to, jestli získá dost inzerentů, nebo zda majitel J&T i v době krize přidá peníze a finančně ji podrží,“ uvedl v rozhovoru pro Deník Potůček.

Ilustrační foto
Autor: DENÍK/Eva Kořínková

Příjmy z inzerce klesají

I když podle dostupných informací zatím žádná další televize s klasickým vysíláním vzduchem skončit nehodlá, krize může podle expertů ještě zamíchat kartami. Některé, kvůli stále menším příjmům, mohou i zkrachovat.

„Meziroční změny jsou dost špatné. Televize mají pokles reklamy odhadem o 27 procent. Ještě hůře jsou na tom tištěná média. Naopak dobře si vede internet,“ říká analytik společnosti Atlantik FT Patrik Vyroubal. Podle něho to, jestli malé televize přežijí, závisí především na jejich vlastnících, zda budou ochotni je v době krize dotovat.

„Pokud vlastník vyhodnotí, že sledovanost je příliš malá a tržby nejsou dostačující, je možné, že provoz televize ukončí a licenci prodá,“ dodal Vyroubal.
Samotná společnost CDG se k celé situaci nevyjádřila. Případné otázky je údajně oprávněn zodpovídat jen předseda představenstva a ten je do poloviny srpna na dovolené.


Zdroj: http://www.denik.cz/