Jak poznat dobrou realitní kancelář

Jasně daný rozsah služeb a jejich ceny, vzhled sídla firmy a samozřejmě přístup a celkový dojem jsou hlavní kritéria při výběru realitky. Ani ta však nejsou stoprocentní zárukou spokojenosti.

Naprosto spolehlivý návod jak poznat kvalitní a zcela profesionální realitní kancelář neexistuje. Je ale možné poradit , čeho byste si měli všímat, jak postupovat a co striktně vyžadovat. Hlavním posláním a povinností realitních kanceláří, kromě samotného zprostředkování obchodu, je především stoprocentní garance a ochrana všech smluvních stran.

Realitka, respektive její makléř nevystupuje ovšem jen jako zprostředkovatel či garant, ale také jako aktivní komunikátor při vyjednávání mezi všemi zúčastněnými stranami. Na rozdíl třeba od právníků.

Je také nutné mít na paměti, že jako v jiných odvětvích i činnost realitních kanceláří je závislá na práci a přístupu lidí. Proto slogany typu „největší, nejlepší, nejvyšší cena za nejkratší dobu, nejširší nabídka…“ v zásadě o ničem nevypovídají.

Jak postupovat

Nejlepší je, jestliže sami dopředu víte co chcete a přicházíte do vytipované kanceláře připraveni a vyzbrojeni informacemi. Základní výběr můžete provádět prostřednictvím papírových nebo internetových katalogů a prezentací. Pro přesnější dojem je vždy dobré do kanceláře zatelefonovat.

Čím lepší a přesnější zadání makléři předáte, tím jsou jeho doporučení a postup řešení rychlejší a efektivnější.

Ale ještě předtím, než se začnete bavit o konkrétním obchodu, si v rámci jakéhosi společného vstupního pohovoru zjistěte rozsah služeb, které kancelář v rámci své smluvní odměny garantuje.

V případě nespokojenosti můžete jednání kdykoli ukončit. Už při prvním setkání byste měli získat relativně přesný obrázek o tom, jaké služby dostanete a co zaplatíte.

Dalším předpokladem spokojenosti všech zúčastněných stran, který se jeví jako mnohem podstatnější v souvislosti se současným realitním trhem v Česku, je otázka zázemí realitní kanceláře.

Vodítkem je totiž i to, kde realitní kancelář sídlí (rozhodně neuzavírejte obchod v kavárně nebo restauraci!), kolik má zaměstnanců, jestli nabízí právní služby, hypoteční poradenství a tak dále. Bohužel na trhu je stále dost subjektů, které dostatečné zázemí nemají, nebo dokonce nemají žádné. Taková realitní kancelář kvalitní servis nabídnout prostě nemůže.

O čas jde všem

Důležitou proměnnou, která hraje roli jak pro klienta, tak zprostředkovatele, je čas. Pro klienta je ve většině případů klíčové, kdy začne bydlet (pracovat v nové kanceláři), nebo kdy bude mít peníze na svém účtu. Pro makléře proto, že čím déle obchodní případ trvá, tím více se prodražuje a blokuje jeho čas, který může věnovat dalším klientům. Profesionální realitní kancelář se proto sama snaží dokončit práci pro klienta co nejdříve a za optimální cenu.

A tady je důležité říci, že „nastřelená“ nejvyšší cena nemusí být vždy tou nejlepší. Vše záleží na poptávce a nabídce. Jestliže třeba nabízíte atraktivní nemovitost „na dobré adrese“, pak je výhoda na vaší straně. Naproti tomu celá řada nemovitostí na venkově nebo v menších městech se prodává obtížněji, protože se zcela pochopitelně počet zájemců úměrně snižuje.

Kvalitní realitní makléř toto vše zohledňuje a o všech výhodách nebo úskalích klienta aktivně informuje a zejména nabízí řešení.

Na konci spolupráce s realitní kanceláří by pak měly být všechny strany s výsledky své, v podstatě společné činnosti spokojené.

Pronájem a realitka

Realitní kancelář, v případě pronájmu nemovitosti, by měla jako zprostředkovatel zajistit pro majitele vhodného zájemce. S tím souvisí zajištění inzerce nájemního bydlení v médiích a na internetu (vlastní webové stránky, realitní servery, časopisy i případná další média).

Pro zájemce kancelář připraví prohlídky dané nemovitosti. Po domluvě s pronajímatelem zajistí i poradenství o optimální ceně nájemného a právní služby (poradí s nájemní smlouvou). Pronajímatele by realitka měla upozornit na rizika ze strany nájemců, pokud například chovají nějaká zvířata, dále na možné poškození, platby za služby (voda, elektřina, plyn, úklid, odpad, opravy a podobně).

Realitní kancelář by také měla poradit pronajímateli, ale i nájemci při stanovení jasných vzájemných práv i povinností vyplývajících z nájemní smlouvy. Stejně tak může doporučit, jaké jsou obvyklé smluvní sankce při porušení ustanovení nájemní smlouvy a jaká by měla být případná výpovědní lhůta takové smlouvy.

Pronajímatel nemovitosti se tedy nemusí starat o to, aby našel vhodného zájemce a o to, kdo mu poradí s optimální výší nájmu.

V ideálním případě se nemusí starat ani o právní služby spojené s uzavřením nájemní smlouvy. Realitka ovšem nemůže řešit případné problémy mezi pronajímatelem a nájemcem. Konzultací smlouvy pouze pomůže takovým problémům předejít. Obvykle si realitka za tyto služby účtuje smluvní provizi ve výši jednoho až dvou měsíčních nájmů.

Provize při prodeji

Provizi při prodeji nemovitosti platí obvykle kupující a provize realitní kanceláře je již součástí kupní ceny nemovitosti. Kupující výši provize realitky často vůbec nezná.

Výši provize kanceláře zná prodávající, který smluvně pověřil zprostředkovatele, tedy realitní kancelář. Prodávají pak při prodeji nemovitosti obvykle obdrží kupní cenu sníženou o provizi realitky.

V některých krajích toto pravidlo historicky neplatí. Na jižní Moravě se například lze často setkat s tím, že cena nemovitosti je inzerována realitní kanceláří takto: 3 000 000 Kč + 4%.

V řadě zemí platí provizi realitce kupující i prodávající. V České republice je to však velice neobvyklé a klienti by si měli dát na takové kanceláře nebo zprostředkovatele spíš pozor.

Autor: MILAN PITÍN, Realitní společnost České spořitelny

Zdroj: www.denik.cz