Lži zprostředkovatelů vás mohou stát tisíce

Banky, stavební spořitelny, splátkové společnosti a pojišťovny se stále více při získávání nových klientů spoléhají na zprostředkovatele, kteří jsou odměňováni na základě množství uzavřených smluv či objemu úvěru.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Autor: DENÍK/Vít Šimánek

Jejich praktiky však mohou být vůči klientům často mírně řečeno nefér. Tisíce lidí ročně si tak stěžují na praktiky zprostředkovatelů, kteří v očích klientů poškozují jméno svého zaměstnavatele. V očích těchto zprostředkovatelů tak není na prvním místě zájem klienta, ale zájem o vlastní pokud možno co nejrychlejší zisk.

Nereálné sliby

Mezi nejčastější provinění vůči klientům patří například zaškrtnutí nevýhodnějšího ustanovení ve formulářích, které sice přináší vyšší zisk zprostředkovateli, ale je nevýhodnější pro samotného klienta. Nevýhodného zaškrtnutí možnosti o které klient neměl ani ponětí si nejčastěji všimne až doma nebo v ještě horším případě ve chvíli, kdy potřebuje konkrétní problém řešit. Tato situace vzniká nejčastěji při ukončování stavebního spoření či při získání spotřebního úvěru.

Dalšími proviněními jsou chybné či zkreslené informace o daném produktu. S tímto jednáním se setkáváme nejčastěji při uzavírání pojistných smluv, nebo při sjednávání úvěrů. Před podpisem úvěrové smlouvy jsou tak klienti ubezpečeni například o možnosti kdykoliv předčasně úvěr bezplatně splatit, nebo o možnosti uplatnit pojištění i na případy na které se smlouva vůbec nevztahuje apod.

Když však chtějí následně lidé tuto možnost využít, aby ušetřili na úrocích a poplatcích bance, dostanou oznámení, že v případě doplacení úvěru musí zaplatit bance pokutu a náklady, které bance s úvěrem vznikly. U několikasettisícového úvěru se může jednat i o několik desítek tisíc korun.

V rámci pojistných smluv se klienti setkávají s klamavými informacemi o rozsahu pojištění, spoluúčasti apod. Mnoho klientů si také všímá přátelského a vřelého přístupu zprostředkovatelů při uzavírání smluv a chladného přístupu při vyřizování pojistné události, kdy se sliby zprostředkovatelů ukazují jako lživé či zkreslené.

Vše si dopředu ověřte a přečtěte

Je tedy třeba i sebe jednoduššímu jednání věnovat maximální pozornost a nic nepodcenit. Rozhodně se nikdy nespoléhejte na ujišťování zprostředkovatele ale vždy se od něj nechte příslušné ustanovení k dané věci vyhledat v ustanoveních smlouvy či všeobecných obchodních podmínek.

Nic nepodepisujte dokud si nejste skutečně jistí, že jste si vše dobře přečetli a že ve smlouvě není nic co by vám bylo nejasné. Stejně tak se nespoléhejte na pouhá ustanovení uvedená ve smlouvě, ale chtějte vidět a také si prostudujte všeobecné obchodní podmínky. Pokud je to jen trochu možné nenechte se tlačit do podpisu smlouvy hned, ale nechte si minimálně den na rozmyšlenou a klidné prostudování příslušných smluv a dokumentů. Může se vám to skutečně velmi vyplatit.

Lež  za 20 tisíc

Příběh čtenáře ze sekce hororstory Jiří Bláha na www.mojepoplatky.cz

Při koupi auta v našem největším autobazaru jsem si na část ceny musel vzít úvěr. Úvěr se samozřejmě nabízí přímo na místě u splátkové společnosti, která nabízí produkt přímo na koupi auta.

Potřeboval jsem si jenom přechodně půjčit 120 000 korun s tím, že jsem ihned oznámil, že hodlám tento dluh splatit hned za 6 měsíců, kdy mi má přijít jedna větší platba. Nechtěl jsem totiž zbytečně platit úroky a poplatky za celou, tedy 5 letou dobu splácení úvěru. Pracovník mě okamžitě ujistil, že úvěr mohu splatit kdykoliv a bez jakýchkoliv poplatků. Musím však prý pouze dopředu oznámit bance úmysl úvěr předčasně splatit.

Po 6 měsících jsem se skutečně rozhodl úvěr celý doplatit. Písemně jsem na to banku upozornil. Jaké však bylo mé překvapení, když mi od banky přišla výzva, že musím uhradit nejen celý úvěr, ale také dalších 23 000 korun jako náhradu nákladů, které bance s poskytnutím úvěru vznikly.

Předpokládám, že jediným výrazným nákladem, který bance mohl vzniknout byly především náklady na odměnu zprostředkovateli, který mě takovým nefér způsobem oklamal. Nebýt totiž lživého ujištění ze strany příslušného zprostředkovatele, pak bych si pro mě tak nevýhodný úvěr nikdy nevzal. Jeho lež mě stála více jak 20 tisíc korun, které dostal následně do své kapsy.

Obrana je samozřejmě absolutně nemožná. Příslušný zprostředkovatel vše zapře, nebo si to nepamatuje a je to tak pouze tvrzení proti tvrzení. Je pravda, že jsem si měl dopředu celou smlouvu a především všeobecné obchodní podmínky ústavu přečíst.

Kolik zaplatíte na poplatcích? Zkuste unikátní kalkulačku na www.mojepoplatky.cz

MIROSLAV ZEMAN

Zdroj: www.denik.cz