Sněhová kalamita udeřila v plné síle

Česko bojuje se sněhem. Na Zlínsku svolali krizový štáb. V Ostravě pomůžou hasiči. Doprava na mnoha místech kolabuje, na Žďársku uvízly kamiony.

Od pěti hodin ráno bojují se sněhem silničáři v Brně, problémy má i hromadná doprava. „V terénu je všech čtyřiadvacet posypových vozů. Nasadili jsme i tři záložní. Doposud jsme spotřebovali zhruba 450 tun posypových materiálů. Krom toho jsme nasadili i dvaadvacet traktorů s radlicemi,“ uvedl ředitel společnosti Leoš Chasák. Podle něj jsou silnice většinou pokryté nižší vrstvou rozbředlého sněhu, nebo jsou holé a mokré.

Plný počet sypačů, tedy sedm, nasadili na dálnici D1 u Brna také silničáři ze Střediska správy a údržby dálnic v brněnských Chrlicích. Podle jeho pracovníků se zatím daří udržovat dálnice sjízdné se zvýšenou opatrností.

Podobně mluví i jejich kolegové ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje. Sněžení vyvolává problémy na všech silnicích, ale zatím nemám informace o tom, že by doprava někde stála," uvedl ředitel společnosti Jan Zouhar. Dodal, že cestáři vyjeli s veškerou svojí technikou, tedy zhruba 120 sypači a 180 traktory s radlicemi. „Zatím jsme naštěstí nemuseli nasadit sněhové frézy,“ uvedl Zouhar.

celý článek v aktuální verzi naleznete zde...

zdroj: http://www.denik.cz

Do hor sněhové řetězy a lopatu, radí cestáři

Vyrážíte o víkendu autem mimo město? Do hor na lyže? Pak s letními gumami, bez lopaty, kusu starého koberce či sáčku s pískem, teplého oblečení a dostatku paliva v nádrži raději zůstaňte doma. Cestáři v kalamitě nezřídka vytahují z příkopu auta bez kompletní zimní výbavy, jejichž prokřehlí šoféři v lakýrkách a kabátě poskakují kolem vozu jako zajíci. Ohrožují sebe, ostatní motoristy a cestářům přidělávají práci.

„Má foukat, takže je potřeba počítat se sněhovými jazyky. Zimní pneumatiky, sněhové řetězy, lopatku, teplé oblečení a boty, pokud možno plnou nádrž, to bych považoval za samozřejmost,“ doporučoval vedoucí šternberského cestmistrovství Jiří Klimek.

Může se stát, že byť banální dopravní nehoda nebo kamion na letních pneumatikách ochromí provoz a motoristé skončí v koloně. „Paliva by měli mít dost samozřejmě nejen na cestu, ale aby mohli nechat běžet motor a v autě topit, pokud někde uvíznou,“ uvedl Klimek. Stejně tak doporučuje, pokud rodina autem vyjíždí do hor s malými dětmi, přibalit s sebou termosku s čajem a deku.

Vzpomněl, jak ve vyšších polohách Olomoucka v minulosti narazil na zoufalce, kteří bezradně pobíhali kolem auta sjetého v příkopě nebo uvízlého na zaváté okrajové silnici. „Když je vidím, jak poskakují v sáčku a polobotkách, je mínus pět šest stupňů, fouká, je mi jich líto. Kolikrát nemají ani tažné lano, nic. Ono například z Brna, když jedou po dálnici, to vypadá jinak, než tady v kopcích u Horní Loděnice, kde je Sibiř. Měli by se proto vybavit,“ podotkl Klimek.

Zkušení motoristé, kteří v těchto dnech vyrážejí do hor na lyže, ale podle cestářů již dobře vědí, co je může na cestě potkat a jsou na takové situace většinou dobře vybaveni. „Každopádně, pokud vyloženě nemusejí, nemají dostatek řidičských zkušeností, pořádnou zimní výbavu, ať raději o tomto víkendu, kdy má hodně sněžit a foukat, zůstanou doma,“ uzavřel Klimek.